Τρίτη, 29 Νοεμβρίου 2016

ΦΩΣ : Η ΑΡΧΗ ΕΝΟΣ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ

 Σήμερα είχαμε την τύχη να βρεθούμε στον φιλόξενο χώρο του κέντρου Πειραματίξ, του κυρίου Βρούλου Αντωνίου , όπου μέσα από παιχνίδια  και πειράματα  προσεγγίσαμε την επιστημονική γνώση έτσι όπως αρμόζει στην ηλικία μας: βιωματικά. Τώρα η διάδοση του φωτός, η ανάλυσή του, η νάκλαση , η διάχυση , η απορρόφηση και τόσες ακόμη έννοιες θα είναι για εμάς παιχνιδάκι. Το ταξίδι μας στην ενότητα ΦΩΣ  άρχισε με τις καλύτερες προϋποθέσεις!



Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου 2016

ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

Όπως σας υποσχέθηκα, παιδιά, με ένα κλικ στην εικόνα θα δείτε μια εικονική περιήγηση στο ναό της ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΊΑΣ , στην Κωνσταντινούπολη. Με τα βελάκια μπορείτε να κινηθείτε αριστερά και δεξιά , ενώ επιλέγεται ποια σημεία του ναού θέλετε να δείτε από τα κυκλάκια στη δεξιά κάτοψη.

Ο ΜΕΤΑΞΟΣΠΟΡΟΣ, ΟΙ ΚΑΛΟΓΕΡΟΙ ΚΑΙ Ο ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ

Η μεταξουργία ήταν γνωστή πριν από 4.500 χρόνια στην Κίνα, όπως αναφέρουν τα αρχαία κείμενα. Λέγεται ότι η αυτοκράτειρα Σι-Λιγκ-Σι το 2650 π.Χ. ανακάλυψε την ιδιότητα και την αξία των κουκουλιών του μεταξοσκώληκα και κατασκεύασε μέσα στα ανάκτορα σηροτροφείο, μεταξουργείο και υφαντουργείο με εργάτες τις ευγενείς κυρίες της Αυλής. Από τότε η αυτοκράτειρα αυτή λατρεύτηκε ως θεά του μεταξοσκώληκα και οι Κινέζοι κράτησαν μυστικό τον τρόπο κατασκευής του μ., διατηρώντας έτσι το μονοπώλιο μέχρι τον 5ο αι. μ.Χ. που μεταδόθηκε στην Περσία και τον 6ο αι. στο Βυζάντιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες Βυζαντινών συγγραφέων, ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουστινιανός έστειλε στην Κίνα δύο μοναχούς, ειδικά για το μ., το οποίο εκείνη την εποχή είχε διαδοθεί σε μεγάλο βαθμό (το χρησιμοποιούσε ακόμα και η εκκλησία) και ήταν συγχρόνως πανάκριβο. Οι δύο μοναχοί παρακολούθησαν όλη τη διαδικασία εκτροφής του μεταξοσκώληκα και παραγωγής του μ. και φεύγοντας έκρυψαν μέσα στα κούφια μπαστούνια τους αρκετό μεταξόσπορο, που μετέφεραν στο Βυζάντιο. Στα πρώτα χρόνια η βυζαντινή αυλή κρατούσε μυστικό τον τρόπο παραγωγής του μ. από τον υπόλοιπο λαό, που πίστευε ότι το μ. προερχόταν από κάποια φυτική ουσία. Σιγά σιγά όμως η τεχνική ξέφυγε από τα ανάκτορα και η μεταξουργία αναπτύχθηκε σε μεγάλο βαθμό σ` όλη την Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Πελοπόννησο, που ονομάστηκε από τότε Μοριάς, εξαιτίας της καλλιέργειας της μουριάς.
 Τον 8ο αι. η μεταξουργία διαδόθηκε στους Άραβες, ύστερα από επιδρομή που έκαναν στην Πελοπόννησο, το 1130 μ.Χ. διαδόθηκε στη Σικελία και από εκεί στην Ιταλία, όπου δημιουργήθηκαν μεγάλα κέντρα βιοτεχνίας μεταξιού (Φλωρεντία, Βενετία, Γένουα, Λούκα, Μιλάνο). Στην Αβινιόν κατά το 14ο αι. η μεταξουργία υποστηρίχτηκε από τους πάπες και γενικά σ` όλα τα κράτη οι ηγεμόνες φρόντισαν να την αναπτύξουν με κάθε τρόπο.

Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2016

ΤΑΞΙΔΙΑ ΦΩΤΟΣ

Προετοιμάζοντας την επίσκεψή μας στο κέντρο Πειραματίξ για τα " Ταξίδια Φωτός" , ρίξαμε μμια ματιά στο ιστολόγιο του 8ου Δημοτικού Νάουσας.κλικ

ΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙΣ ΛΙΓΑΚΙ ΑΓΑΠΗ

Με αφορμή τον Ύμνο της Αγάπης
 του
 Αποστόλου Παύλου που διαβάσαμε στην ώρα των Θρησκευτικών, ας ακούσουμε αυτό το υπέροχο τραγουδάκι.

Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2016

ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ

Η ευαισθησία των μαθητών μου αποτυπωμένη σε ένα ποίημα κι ένα πεζό

 ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ από την Νάγια Α.

Μη με εγκαταλείψετε στον δρόμο,
μην κάνεις τον αστυνόμο.
Σκέψου κι εμάς.
έχουμε κι εμείς ψυχή
και η καρδιά μας είναι χρυσή.
Έχουμε ανάγκη από φροντίδα,
δώστε μας μια ελπίδα.
Σκέψου κι εμάς!\
Δεν είμαστε διακοσμητικό, είμαστε κάτι μαγικό. 
Ζητούμε ένα πιάτο φαϊ , έστω κι αν η μπουκιά είναι μικρή. 
Σκέψου κι εμάς! 
Ένα σπίτι κι ένα αφεντικό ζητούμε, που να μας αγαπάει και να τον αγαπούμε.
Οι περισσότεροι από εμάς πεθαίνουν,
οι άλλοι αρρωσταίνοπυν . 
Σκέψου κι εμάς!

Πάρτε τα ....  στα σοβαρά από τον Χάρη Χ.

 Τι άσχημο που είναι να βρισκόμαστε στο 2016 και να υπάρχουν  ακόμα ζώα που είναι αδέσποτα και τριγυρίζουν στους δρόμους εγκαταλελειμμένα!
Όπως και οι άνθρωποι έτσι και τα ζώα έχουν ανάγκη από φροντίδα, αγάπη και ένα ζεστό σπιτικό για να ζουν. 
Ένα σκυλάκι που τριγυρίζει στους δρόμους χωρίς να έχει φαγητό , νερό και στέγη , είναι δυστυχισμένο κι εκτεθειμένο σε όλων των ειδών τα πειράγματα και τα βασανιστήρια . Ένα σκυλί στο δρόμο έχει μόνο δυο χρόνια ζωής. 
Μπορείς να νιώθεις ήσυχος  με  αυτό;


Παρασκευή, 11 Νοεμβρίου 2016

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ 1973

Ετοιμάζοντας τη γιορτή την αφιερωμένη στη δημοκρατία και την ειρήνη, ας δούμε καρέ καρέ εικόνες της εποχής σε ένα ΜΙΚΡΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ  ΧΡΟΝΙΚΟ αφιερωμένο στο Πολυτεχνείο!


Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου 2016






ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2016


                                       ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΕΦ. 9-12
1.     Με ποιους τρόπους αντιμετώπισε το ανατολικό τμήμα της  βυζαντινής αυτοκρατορίας τους κινδύνους από τις επιδρομές;

2.     Ποιος ίδρυσε το Πανδιδακτήριο και πώς αυτό συνέβαλε στον εξελληνισμό του κράτους;

3.     Τι γνωρίζεις για τον ιππόδρομο και τις ιπποδρομίες;

4.     Τι ήταν οι δήμοι και ποια καθήκοντα είχαν;

5.     Τι γνωρίζετε για τις αγορές της Πόλης;

6.     Α) Ποια ήταν η δομή του βασικού σχολείου;

Β)Ποια μαθήματα διδάσκονταν;

7.     Ποια παιδιά δεν πήγαιναν σχολείο; Με τι ασχολούνταν;

8.     Πώς κρίνεις το βυζαντινό σύστημα εκπαίδευσης;

9.     Υπάρχουν κοινά στοιχεία ανάμεσα στο εκπαιδευτικό σύστημα των βυζαντινών και  το σημερινό  δικό μας;


                              ΣΟΥ ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΗ ΜΕΛΕΤΗ!